2013. március 9., szombat

Heuréka!

Többszöri próbálkozás után ma újra nekilendültünk, illetve személyesen én is nekilendültem a sörkollektor-elosztódoboz elkészítésének. A folyamatot ezúttal is képekkel fogom illusztrálni.

Mint alább látható, az OSB lapokat más anyagra cseréltük, ez két összeragasztott - vagy ha tetszik akkor egy megduplázott vastagságú - rétegelt lemezből áll össze. Valamivel vastagabb és jóval nehezebb lesz így az elem, mint OSB-vel, de egyben sokkal kevésbé törékeny is, ami a lyukak  kivágásánál kulcsfontosságú. A tervek alapján bejelöltem a majdani nyílások középpontját. A sörösdobozok szélességére továbbra is 7 centimétert szántam, a korábbi, ezzel kapcsolatos kétségek az akkori próbálkozás pontatlanságából származtak.


A szerszámot is lecseréltük. A lyukfűrész - legalábbis angolul "hole saw" a neve, ezt a dobozáról tudom - hasonlatos az elsőként alkalmazott eszközhöz, de jóval stabilabb és strapabíróbb is annál. (Talán még képen is meglátszik...)  A majdani lyukak nagyságrendileg be tudják majd fogadni a sörösdobozok teljes átmérőjét, az ilyen méretű lyukfűrész (64 mm) volt a legígéretesebb a készletben.


Először egy fúróállvánnyal szerettünk volna dolgozni, de szerencsére kiderült, hogy a vágás pontosságán többet segít, ha egyszerűen előfúrunk a lyukfűrésznek. Ezeket a jelzéseket néhány hajszálnyival beljebb tettem a tollrajznál, így a körív még a 7x7-es négyzeten belül marad, de távolabb kerül az elem szélétől. Ezt a kis trükköt néhány próba után határoztuk el, az egyik ilyen szerepel a képen is.


Maga a vágás két részből állt össze. Először egyik oldalról körülbelül az elem vastagságának feléig bevágtam a lyukakat, majd a másik oldalról - mivel az előre kifúrt jelzés ott is nagyszerű támpontot ad - befejeztem a dolgot. Erre az újabb ügyeskedésre azért volt szükség, mert amikor közvetlenül, egy oldalról "támadtunk", akkor a kivágott korong hajlamos volt teljesen beleszorulni a lyukfűrészbe, és enyhén szólva nem volt túl kellemes és gyors munka kipiszkálni. A két részes módszerrel sokkal kevésbé süllyed be a fűrész az anyagba, így szinte nem is okozott gondot a dolog. Erről az epizódról nem sikerül jó képet lőni, utólag sem szenvedtem vele inkább, talán el lehet képzelni.




Egyelőre csak az egyik elem készült el, de a másikat is ugyanígy szeretném majd megcsinálni. A hozzánk legközelebbi, vonallal leválasztott részt le fogjuk vágni, az nem része a sörkollektornak. Végül következzen egy csendélet az abszorber csatlakozásáról:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése